Guide: Sådan tager du powerbanks med i flyet

De fleste powerbanks er lavet med et lithium batteri. Det får en stor betydning for, hvordan du må tage dine powerbanks med i et fly. Læs med her og bliv klogere på, hvordan du skal pakke tasken, inden hele familien tager afsted til lufthavnen.

I hverdagen tænker vi ikke altid ret meget over det, når vi finder vores powerbanks frem. Den er endnu et gadget til vores smartphones, som er uundværlige at have med på tur. Den redder os fra at løbe tør for underholdning i toget og at miste GPS-funktionen midt i skoven på vandreturen. Men når vi når køen til check-in i lufthavnen, bliver vi lige mindet om, hvad powerbanks faktisk er lavet af. Ved disken til check-in står der instrukser for, hvad du må have med i din håndbagage og din check-in bagage. Her er batterier også inkluderet.

Bliver du lidt i tvivl, om hvorvidt din powerbank betragtes som et batteri eller ej? Få hele forklaringen om batterier, lithium, powerbanks og fly her. Så er du sikker på, du får pakket tasken korrekt næste gang.

Sikkerhed på dit næste fly: følg anvisningerne

Det er ikke alle, der tænker over, at et batteri kan være en farlig genstand. Derfor er det ikke alle, der tænker over det, når de medbringer deres powerbanks og batterier på et fly. Vil du være med til at sørge for sikkerheden på dit næste fly, så sørg for at læse anvisningerne fra dit flyselskab grundigt. Vi har samlet de gængse anvisninger, som fungerer som minimumssikkerhedskrav. Husk, at hvert flyselskab kan have yderligere instrukser og anvisninger.

Hvorfor er det vigtigt med anvisninger for batterier på fly? Den største grund til, at der er anvisninger for at medbringe et batteri eller powerbanks på fly, er risikoen for brand. Et batteri indeholder både katoder og anoder. Uden at gå tilbage til fysiktimerne i folkeskolen betyder det groft sagt, at et batteri både indeholder en optænder og brændsel i én genstand. Det betyder, at et batteri er et oplagt sted at starte en brand. Men det er ikke det, vi er interesseret i med et batteri – og da slet ikke på et fly. Eftersom en brand er en af de sidste ting, vi ønsker os på et fly, er det vigtigt at følge instrukserne vedrørende sikkerhed på fly nøje.

Må man så ikke have powerbanks eller batterier med i et fly?

Batterier bryder ikke i brand fuldstændig umotiveret, og forskere og udviklere laver fortsat mere og mere sikre batterier. Derfor må du gerne have både batteri og powerbanks med i flyet.

Den nemmeste tommelfingerregel er, at du skal kunne sænke dit batteri i vand. Derfor nytter det f.eks. ikke at have dit batteri liggende i check-in bagagen, hvor du ikke har adgang til batteriet. Der findes også f.eks. bagage, hvor batteriet er indbygget. Kan du ikke adskille dit batteri fra bagagen, har du ikke (nemt) mulighed for at dække batteriet i vand. Derfor kan du ikke få den type enheder med uden tilladelse. Hvorfor er det vigtigt at kunne dyppe og dække batteriet i vand? Fordi det er den mest effektive måde at forhindre eller standse en brand fra batteriet.

En anden grund til, at vi ikke må have vores powerbanks og batterier med i vores check-in bagage, er temperaturudsving. Du har sikkert hørt om opladere, der er brudt i brand. Når elektronik overophedes, er det en af risiciene. Det samme gælder for dit batteri og dine powerbanks. Nu er der ikke synderligt varmt i bagagerummet i et fly. Alligevel kan den store temperaturudsving i bagagerummet i et fly ”stresse” batteriet og derved forårsage en overophedning. Normalt når vi at registrere dette temperaturudsving på batterier, der enten er i eller tilknyttet vores elektroniske enheder. Vi mærker det, når vi sidder med dem. Derfor kan vi hurtigt reagere ved at give enheden (batteriet) en pause til nedkøling eller skille os af med det. Når det er i bagagerummet kan vi ikke følge med, og det kan derfor gå galt.

Hvilke batterier og powerbanks må vi tage med?

I princippet må vi tage alle almindelige batterier med. Det er snarere et spørgsmål om, hvordan vi tager dem med. Alligevel er der visse batterier, vi ikke må tage med. Møder batterierne ikke kravene beskrevet i UN Manual of Tests and Criteria, Part III, subsection 38.3, må de f.eks. ikke komme med. Powerbanks og batterier over 100Wh må ikke medbringes uden forhåndstilladelse fra flyselskabet mens batterier på over 160Wh kræver helt særlige tilladelser og dokumentation for at må medbringes på fly.

Batterierne må gerne pakkes med i check-in bagagen, så længe de er tilsluttet en enhed. Ekstra batterier må derimod ikke komme med, men skal være en del af håndbagagen og enten være i originalemballagen eller pakkes, så polerne ikke kan tilsluttes ved et uheld. Det betyder altså, at der ikke må være metal i nærheden af batterierne, og de må heller ikke ligge løst sammen. Det samme gælder for powerbanks og e-cigaretter.

Det er vigtigt at vide, at der er nogle grænser for, hvor mange batterier og elektronisk udstyr du må medbringe. Som udgangspunkt er det tilladt at have 20 lithium batterier med per person. Denne grænse er sat for at sikre, at der ikke medbringes produkter til vidersalg. Det er dog muligt at få tilladelse til at medbringe flere batterier end angivet. I forhold til elektronisk udstyr som fx. kamera, laptop, smartphone, elektrisk tandbørste osv., så er der her en grænse på 15 enheder per person. Igen er det muligt at få tilladelse til at medbringe yderligere enheder.

Kilde: International Air Transport Association (IATA) 2018

Hvad er der så særligt ved lithium batterier?

Over 99% af alle powerbanks er lavet med lithium ion batterier. Der er flere måder at lave lithium batterier på, hvor de kemiske formler for hver har lithium til fælles. Desværre er den mest udbredte type lithium batterier (endnu) ikke den mest sikre – og faktisk heller ikke den billigste.

Den udbredte type lithium batteri har en tendens til at overophede hurtigere end andre. Dette har ikke den store betydning, når der er tale om et mindre lithium batteri som til powerbanks. Når vi derimod op til lithium batterier til biler, kan man undre sig over, hvorfor sikkerheden ikke er vigtigere end performance og kapacitet. Dette er dog ikke noget, vi som udgangspunkt behøver at bekymre os om i forhold til at tage batteri og powerbanks med på fly. Ikke desto mindre sætter det tingene i perspektiv, når vi næste gang vurderer, hvor nøje vi vil læse sikkerhedsinstrukserne til næste flyafgang.

Der bliver ikke skelnet synderligt mellem powerbanks og batterier i flyselskabernes anvisninger, men i stedet mellem lithium batterier og andre typer batterier. Her indgår de stadig anvisningen om 20 batterier per kunde på maksimalt 100Wh, svarende til ca. 27.000 mAh. Den vigtigste huskeregel er, at powerbanks bliver klassificeret som ekstrabatterier. Derfor skal de med i håndbagagen.

Er du nysgerrig på de kemiske formler og fysiske mekanikker bag lithium batterier og risici? Så læs mere her.

Generelle rejseråd, når du skal flyve med powerbanks og batterier

Husk altid at undersøge anvisningerne og kravene fra det flyselskab, du skal rejse med. Rejser du til en ny destination? Så husk også at undersøge, om der er anderledes krav, end dem du er vant til.

For nogle asiatiske flyselskaber må du f.eks. ikke tage lige så stor håndbagage med, som vi ellers er vant til med europæiske flyselskaber. Undersøg også gerne mulighederne for rejseforsikring – også på billetterne. Ved uheld, aflysninger eller hvis du nægtes at stige ombord, er du nemlig ikke nødvendigvis garanteret at kunne komme på et nyt fly.

I USA har de en tendens til at have en hårdere check-in kontrol, hvor du kan blive stillet en masse spørgsmål. Husk, at det altid blot handler om sikkerhedsprocedurer. Det er derfor nemmere at være medgørlig og seriøs, end at være kritisk og krævende.

Både i Østen og i USA kan du risikere, at flyselskaberne har skærpet krav til batterier og powerbanks. F.eks. kan de kræve, at man kan se enhedernes mAh og ampere beskrevet på enheden. Det er vigtigt at tage stilling til, inden du tager den dyre powerbank med – du kan nemlig risikere ikke at kunne få lov til at tage den med. Langt de fleste brands og mærker angiver både Wh (Watt timer) og ampere på selve powerbanken, som oftest på bagsiden eller i bunden af enheden.
Tag fx Lippa og Choetech – de lever op til disse krav og har angivet Wh og ampere på deres enheder. Det gør det lettere for personalet i lufthavnen, at tjekke dem igennem.

Den hurtige opsamling

  • Du må gerne tage powerbanks ombord på fly, så længe de ikke overskrider 100Wh, og så længe du har dem med i håndbagagen. Powerbanks bliver klassificeret som ekstrabatteri.
  • Du må have i alt 20 batterier / powerbanks med ombord på flyet.
  • Husk at pakke batterier og powerbanks sikkert, så de ikke kan få forbundet polerne ved et uheld. Det betyder, at alle skal ekstrabatterier pakkes individuelt.
  • Batterierne skal nemt kunne tages ud af dine elektroniske enheder, så du kan bære dem igennem check-in. En tommelfingerregel er, at batterierne skal kunne overdækkes af vand ved mistanke om eller reel brandfare.
  • Har du særlige behov, der kræver større lithium batterier end tilladt, kan du kontakte dit flyselskab for nærmere information.
  • Husk, at det er dit flyselskab, der har ansvar for alles sikkerhed i flyet. Derfor er det også op til dem at bestemme anvisninger og regler, der kan garantere denne sikkerhed. Forbered dig hjemmefra og læs op på deres anvisninger og regler i god tid. Så undgår du at blive skuffet i lufthavnen.

Tip: Leder du efter en powerbank du godt må medbringe i både den håndbagage og check-in bagage, så tag et kig på denne lithium-fri powerbank fra GP Batteries.

Sharing is caring:

Forrige indlæg
Gør hverdagen nemmere med et smartwatch
Næste indlæg
EcoFlow power stations og solcellepaneler – ekstra strøm til alt
Menu